Notícies
L’activitat física en l’adolescència, tant si es practica a nivell competitiu com si es fa de forma lúdica, té potencialment una sèrie de beneficis físics, psicològics i socials.
Quins són els factor protectors? Són aquelles característiques individuals, condicions d’una situació o contextos ambientals que redueixen la probabilitat de desenvolupar conductes de risc i potencien la probabilitat de dura a terme conductes protectores de la salut.
Com fomentem els factors protectors a través de l’activitat física?
Individuals
- Autonomia i sentit de la responsabilitat: motivar-los perquè prenguin les decisions, proposar variants d’exercicis perquè puguin escollir, no guiar totalment el seu treball, reforçar les conductes d’autonomia, encarregar-los tasques... .
- Autoestima i seguretat en un mateix: proposar diferents nivells de dificultats, reforçar encerts, ajudar a percebre errors comesos, encarregar tasques que siguin capaços de fer i siguin gratificants, elogis justos amb la realitat, reforçar als més cohibits o amb dificultats, mostrar interès per les seves inquietuds i preferències, valorar altres aptituds (creativitat, habilitats socials o artístiques...), evitar comparacions ... .
- Capacitat crítica i de presa de decisions i habilitats per a la resolució de conflictes: demanar-los l’opinió, fomentar l’escolta, espais per intervenir, promoure que es pronunciïn, acceptar els problemes en lloc d’ignorar-los.... .
- Tolerància a la frustració: ajudar a la relativitzar els errors, esforç per obtenir en el futur, fer respectar les normes... .
- Hàbits i actituds saludables: conèixer informació bàsica i necessària per a la pràctica esportiva, promoure hàbits saludables... .
- Comunicació i habilitats socials: fomentar que es coordinin entre ells, facilitar l’expressió, fomentar l’empatia, donar valor a transmetre una idea... .
- Satisfactòria ocupació del lleure i diversificació dels interessos: interessar-se per les seves aficions, fomentar participació... .
- Resiliència.
En relació amb el grup:
- Resistència a la pressió dels desiguals: fomentar i reforçar l’autoestima, l’autonomia, la capacitat crític, la presa de decisions, l’assertivitat... .
- Associació amb iguals que estan implicat en activitats escolars, de lleure, esportives i culturals.
A la família:
- Vincles emocionals sòlids i estil educatiu consistent.
- Xarxa familiar (o adults de referència) que proporcionin suport
A l’escola:
- Clima escolar positiu: fomentar la cooperació, la solidaritat, el tracte igualitari...
- Oportunitats per a l’afecció escolar.
A la comunitat:
- Xarxes socials i sistemes de recolzament dins de la comunitat: estimular la participació, animar-los a fer propostes, donar importància a les relacions personals... .
- Oportunitats par a participar com a membre actiu de la comunitat.