Notícies

image
Data: 29-08-2017
Lloc: Anoia
Organitza: CEA

Últims dies d'agost i per molts últims dies de desconnexió i de vacances... .En breus serà 1 de setembre i tornarem a la rutina habitual; tornada a la feina, tornada a l'escola, i ara és el moment d'organitzar el nostre temps i el dels nostres fills. Segurament, la tendència popular sigui creure que la canalla és qui porta pitjor la tornada, però segons alguns experts en psicopedagogia i psicòlegs, els nens porten millor la tornada a l'escola que els pares a la feina. Amb freqüència, els adults tenen actituds negatives en afrontar el retorn i les obligacions laborals, contagiant així, als nens respecte a la tornada a la vida escolar.
És normal que a tothom vulgui allargar les vacances, però mostren més flexibilitat i adaptabilitat la població més jove. A més, tenen l'al·licient i la il·lusió del retrobament amb els amics. En canvi, els adults ho viuen pitjor i s'accentua més el famós síndrome post vacacional. És important canviar aquestes actituds de queixa, ja que poden generar la mateixa en els fills i/o nens petits que ens envolten. Tanmateix, cal estar atent en detectar aquests símptomes per ajudar-los. Alguns senyals d'alerta poden ser: comunicació més difícil, rebuig en parlar del nou curs, nerviosisme, dificultats en el son, canvis en la gana i l'alimentació... .

Alguns experts consideren innecessari establir un període d'aclimatació previ al període lectiu, perquè pressuposen que les vacances no han significat una ruptura radical amb els hàbits de la resta de l'any, fractura que cal evitar. "Les vacances són per descansar, però no per perdre les rutines i els hàbits. És recomanable que durant les vacances els nens segueixin amb un ritme i uns horaris dins d'un ambient de descans i canvi d'activitat"(psicopedagog i professor de psicologia de la Universitat Abat Oliba CEU,Ramón Novella). Encara que, molts nens si trenquen totalment amb el ritme, i són candidats a una incorporació al ritme escolar complicada. En aquests casos, o en casos on hi ha importants canvis de vida com: inici d'un nou cicle, entrada a un centre diferent, és recomanable "anticipar-se a les novetats i explicar adequadament què passarà en aquest futur pròxim, com seran les coses, quines experiències es viuran. I després, durant els primers dies, és important estar molt atents a les reaccions del nostre fill per poder-lo ajudar de la millor manera" (R. Novella).
Per aquells que han perdut les rutines durant les vacances, a continuació s'anomenen algunes recomanacions. Enric Prats, professor de pedagogia de la Universitat de Barcelona, parla de les cinc normes, per un aterratge suau el 12 de setembre:
1) Recuperar els horaris d'àpats i descansos.
2) Reduir progressivament el temps dedicat a les pantalles i evitar els empatxos d'última hora, basats en la frase "Aprofitem-ho ara, que després no podrem".
3) Reprendre el contacte físic amb els companys de l'escola i quedar-hi per jugar al parc o a casa.
4) Aprofitar el cap de setmana del 14 i 15 de setembre per fer més fàcil la readaptació; seran els dies ideals per mirar amb ells els llibres de text, començar a organitzar l'agenda...
5) Que els pares tinguin interès per conèixer el tutor del curs, mirar d'aprendre el funcionament de la classe, interessar-se pels objectius pedagògics del curs i mirar de col·laborar en tot moment.

Aquest lloc web utilitza de tercers per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com l'anàlisi dels seus hàbits de navegació.